teachers

 

ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ: Σόνια Γελαδάκη, Λαμπρή Μασαλά, Παρασκευή Μπαξεβάνη

ΘΕΜΑ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΡΑΣΗΣ: «ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 1900-1930, Η ΠΟΛΗ ΚΑΙ ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ»

Με αφορμή τα 100 χρόνια από την ένωση της Θεσσαλονίκης με το ελληνικό κράτος, το 1913, και το τέλος των Βαλκανικών πολέμων, οι μαθητές της Γ΄ τάξης διερευνούν την ιστορική συνέχεια και τη σημασία αυτής της γεωγραφικής περιοχής των Βαλκανίων από τα αρχαία χρόνια ως τη νεότερη εποχή καθώς και τα ιστορικά γεγονότα των αρχών του 20ου αι. ( 1900-1930).
Εξετάζουν την οικονομική, κοινωνική και πολιτισμική όψη αυτής της πόλης , την πολυεθνικότητα του πληθυσμού της, τους απλούς ανθρώπους αλλά και τις ηγετικές φυσιογνωμίες, όπως τον Ελευθέριο Βενιζέλο και τον Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ, που ανέδειξε ή φιλοξένησε αυτή και που καθόρισαν την πορεία της.
Επιπλέον με την επίσκεψή τους στη Θεσσαλονίκη, οι μαθητές γνωρίζουν τις σύγχρονες πλευρές της πόλης, που είναι τόσο στενά δεμένες με τις πτυχές του παρελθόντος της.

ΓΝΩΣΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:
Ειδικότερα επιδιώκεται οι μαθητές να:
1.  Να αποκομίσουν μια γενική εικόνα για τη Θεσσαλονίκη που θα τους κάνει να καταλάβουν πόσο μεγάλη σημασία έχει για την Ελλάδα: η γεωπολιτική της θέση, το ιστορικό παρελθόν της , ο πολιτισμός της, οι άνθρωποί της.
2.  Να γνωρίσουν τη νεότερη και σύγχρονη ιστορία της Θεσσαλονίκης, τα γεγονότα από το 1900 έως το 1930 (Μακεδονικός αγώνας, κίνημα Νεότουρκων, 1912-13: Βαλκανικοί πόλεμοι, 1914-1918: Ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος και η συμμετοχή της Ελλάδας σε αυτόν, Εθνικός Διχασμός, 1919-1922: Συνθήκες Α΄ Παγκοσμίου Πόλέμου, διωγμοί μικρασιατικού ελληνισμού από Νεότουρκους- Μικρασιατικός πόλεμος-Μικρασιατική καταστροφή-Προσφυγικό ζήτημα, Μεσοπόλεμος.
3.  Να γνωρίσουν την ηγετική φυσιογνωμία του Ελευθέριου Βενιζέλου που σφράγισε με τη παρουσία του τόσο την ιστορία της γεννέτηράς του όσο και τη νεώτερη ιστορία της Ελλάδας, καθώς και την αντίστοιχη σπουδαία προσωπικότητα του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ, γέννημα της Θεσσαλονίκης...
4.  Να ερευνήσουν την κοινωνική διαστρωμάτωση και την πολυεθνικότητα της Θεσσαλονίκης, τους πρόσφυγες, τις μειονότητες, τις συντεχνίες, τις συνήθειές τους, την πολιτιστική παραγωγή των πρώτων δεκαετιών του 20ου αι.
5.  Να ανακαλύψουν την πόλη μέσα από την οπτική των θεσσαλονικέων λογοτεχνών.
6.  Να συλλέξουν φωτογραφικά και ηχητικά ντοκουμέντα.

ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟΙ-ΨΥΧΟΚΙΝΗΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:
1.  Να αποκτήσουν ενδιαφέρον για την ιστορία.
2.  Να αναπτύξουν την ικανότητα διεξαγωγής έρευνας διαθεματικού ενδιαφέροντος, χρησιμοποιώντας πηγές, βιβλιογραφία, διαδίκτυο, οπτικοακουστικό υλικό κλπ.
3.  Να συνεργάζονται ομαδικά.
4.  Να υλοποιούν τους στόχους τους και να είναι δημιουργικοί,
5.  Να αποκτούν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους, αφού τους δίνεται η δυνατότητα ανάπτυξης πρωτοβουλιών.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
1.   Ρεπορτάζ, φωτογραφίες, άρθρα, ταινία και προβολή στην ιστοσελίδα του σχολείου
2.   Παρουσιάσεις σε ppt εργασιών των μαθητών με θεματολογία σχετική με το θέμα της κάθε ομάδας ( ιστορία, τη λογοτεχνία, κοινωνιολογία...)
3.   Εκπαιδευτική επίσκεψη με προορισμό την Θεσσαλονίκη.

ΤΡΕΙΣ ΦΑΣΕΙΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ:
1.  Προεργασία-πριν το ταξίδι: Μελέτη των όψεων της πολυπολιτισμικής Θεσσαλονίκης. Οργάνωση & επεξεργασία των εργασιών με ομαδοσυνεργατική μέθοδο. Κάθε τμήμα της Γ΄ Γυμνασίου χωρίζεται σε ομάδες των 4-5 ατόμων ως εξής:
    1η ΟΜΑΔΑ: ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΟΙ
    2Η ΟΜΑΔΑ: ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ-ΟΠΕΡΑΤΕΡ
    3Η ΟΜΑΔΑ: ΒΙΟΓΡΑΦΟΙ ΗΓΕΤΩΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥΒΕΝΙΖΕΛΟΥ- ΜΟΥΣΤΑΦΑ ΚΕΜΑΛ ΑΤΑΤΟΥΡΚ
    4Η ΟΜΑΔΑ: ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΙ
    5Η ΟΜΑΔΑ: ΙΣΤΟΡΙΚΟΙ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
    6Η ΟΜΑΔΑ: ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ
Εκάστη ομάδα παράγει μια παρουσίαση (power point) του υλικού που επεξεργάστηκε και την παρουσιάζει στις υπόλοιπες ομάδες του τμήματός της. Έτσι όλοι αποκτούν συνολική θεώρηση τη Θεσσαλονίκης που μελετάμε.
2. ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, ΑΥΤΟΨΙΑ, ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ, ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ, ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ, ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
3. ΜΕΤΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ -ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ, ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ. Παραγωγή τελικού υλικού. Δημιουργία μιας ταινίας μικρού μήκους στο πρόγραμμα movie maker, με θέμα « Η Θεσσαλονίκη που γνωρίσαμε».

Απο την εκπαιδευτική εκδρομή μας στη Θεσσαλονίκη:
trip

Οι καθηγήτριες
Σόνια Γελαδάκη,
Λαμπρή Μασαλά,
Παρασκευή Μπαξεβάνη